Mój klient mi nie płaci! Co mogę zrobić? -Część 1

Wiesz już, jak ocenić nowego klienta i zdecydować, czy czujesz się komfortowo rozpoczynając z nim profesjonalną współpracę. Niestety, zarówno nowi jak i starzy klienci mogą czasami zalegać z płatnościami z różnych powodów. Od zmiany personelu w dziale finansowym, poprzez nieefektywne nowe oprogramowanie do zarządzania, aż po problemy z przepływem gotówki; istnieje wiele czynników, które mogą spowodować, że klient, który od dawna był wiarygodny i godny zaufania, pozostawi Twoją fakturę niezapłaconą.

Załóżmy, że masz fakturę do zapłacenia 2 marca, a minęły już dwa tygodnie i pieniądze za rachunek za Internet nadal nie dotarły. To naturalne, że czujesz się zły i niespokojny, szczególnie jeśli dopiero zaczynasz freelance online. Ale panikując nie zapłacisz faktury! Jest raczej kilka sposobów na to, aby otrzymać zapłatę i, w najlepszym wypadku, nawet utrzymać miłe relacje z klientem i kontynuować współpracę.

Czytaj więcej na: http://kolumbijczyk.pl

 

Niebieska Tablica jest bazą danych firm zawierających wszystkie opinie, które tłumaczezostawili na temat swoich doświadczeń jako freelancerzy. Wszyscy użytkownicy mogą zobaczyć nazwy firm, zamieścić własne wpisy, zobaczyć komentarze i uzyskać dostęp do średniej oceny firmy. W międzyczasie, członkowie mają również dostęp do komentarzy pozostawionych przez poprzednich użytkowników, szczegółowych ocen i informacji o firmie, takich jak numer telefonu i adres.

Kiedy już znajdziesz się na stronie Niebieskiej Tablicy swojego klienta, kliknij przycisk Dokonaj wpisu przycisk Dokonaj wpisu. W poniższym formularzu możesz wpisać dowolną ilość informacji. Gdy dotrzesz do końca formularza i klikniesz na Prześlij wpis do weryfikacjipojawi się niebieski napis z następującą treścią: Wprowadziłeś niskie LWA dla tego outsourcera. Jeśli nie otrzymałeś płatności, zgłoś brak płatności dla tego outsourcera. Klikając na czerwony link, przejdziesz do formularza braku płatności, w którym możesz wyszczególnić kwotę należności, czy udało Ci się skontaktować z klientem itp.

 

klient

 

Co robi Twój raport o braku płatności? Po pierwsze, powiadamia outsourcera. Po drugie, nie będzie mógł on wystawiać opinii na Twoim profilu do czasu wyjaśnienia sprawy, aby uchronić Cię przed reakcją zawodową. I po trzecie, może to doprowadzić do ograniczenia dostępu do strony przez firmę, zgodnie z zasadami

Frustracja i strach są normalne, kiedy Twoja praca nie jest opłacana, ale ważne jest, aby utrzymać profesjonalny kontakt z outsourcerem. Kiedy zgłaszasz brak zapłaty na Niebieskiej Tablicy, pamiętaj, że regulamin strony nie pozwala na osobiste obrażanie czy generalizowanie. Naprawdę skuteczne są te wpisy, które zawierają numer PO, imię i nazwisko osoby, z którą się kontaktowałeś i kiedy ostatnio wysłałeś do niej e-maila, tak aby mogła ona wykorzystać te informacje do jak najszybszego wydania twojej zapłaty. I nie martw się, możesz edytować swój wpis, gdy sprawa zostanie załatwiona.

Jeśli outsourcer twierdzi, że dokonał płatności lub że Twój raport nie jest zgodny z zasadami strony, pracownicy skontaktują się z Tobą aby to potwierdzić. Jeśli będzie to konieczne, pracownicy poproszą o dowody z obu stron i ocenią sytuację, aby określić czy raport o braku płatności jest zgodny z zasadami strony czy nie. Możesz wyprzedzić ten proces poprzez wysłanie zgłoszenia z linkiem do Niebieskiej Tablicy i odpowiednią korespondencją: PO, fakturę, oraz maile pomiędzy Tobą a klientem. Jest to również dowód, który będziesz musiał pokazać firmie windykacyjnej lub prawnikowi, jeśli e-mail i raport o braku płatności nie wystarczą, aby rozwiązać problem.

Po sporządzeniu raportu o braku płatności, lub bezpośrednio przed tym, poinformuj o tym klienta za pośrednictwem poczty elektronicznej. Nie wysyłaj maila tylko do osoby (osób), z którą byłeś w kontakcie przez cały czas, ale raczej dołącz każdy kontakt mailowy, który możesz znaleźć dla firmy. Idealnie, chcesz wysłać maila w tym samym wątku, w którym prowadziłeś wszystkie negocjacje, lub dołączyć korespondencję do nowej wiadomości.

Co powinien zawierać twój email?

  • Twoje pełne imię i nazwisko (i nazwisko prawne, jeśli to konieczne) i profil, jeśli skontaktowali się z Tobą przez stronę.
  • Imię i email osoby (osób), z którą się kontaktowałeś.
  • Szczegóły dotyczące zamówienia i faktury, jak również dwa załączone pliki. Wyraź swoją gotowość do poprawienia faktury, jeśli brakuje w niej jakichś informacji.
  • Twoje pełne dane dotyczące płatności, czy akceptujesz inne metody, czy nie, oraz dane dotyczące alternatywnych metod płatności, jeśli takie istnieją.
  • Szczegóły dotyczące kroków, które podjąłeś do tej pory w celu uzyskania zapłaty i jakie kroki podejmiesz w następnej kolejności.

Kiedy wysyłasz maila do klienta, który opóźnia płatność, możesz czuć pokusę eskalacji. Możesz mieć ochotę obrazić klienta, zagrozić mu zrujnowaniem jego reputacji, a nawet zwrócić się poza biuro tłumaczeń bezpośrednio do klienta końcowego. Jednakże, odpowiadanie na nieprofesjonalne zachowanie dalszym nieprofesjonalnym zachowaniem nigdy nie jest właściwą drogą. Kierownik projektu pracujący dla tej firmy może zrezygnować jutro i przejść do pracy z inną agencją, i być tym, który odrzuca wniosek, ponieważ pamiętają swoje e-maile cussing out swoich kolegów przeszłości. Albo, gdy płatność została już wydana, outsourcer może zdecydować się zgłosić Cię do swojego stowarzyszenia lub uczelni za złamanie kodeksu etycznego poprzez kontakt z klientem końcowym. Z drugiej strony, jeśli zachowasz zimną krew i pozostaniesz uprzejmy, ale stanowczy, masz więcej szans na uzyskanie płatności szybko i może nawet zarobić sobie pięć gwiazdek za swój profesjonalizm.

Wreszcie, ale nie najmniej ważne, daj klientowi telefon. Podobnie jak w przypadku e-maili, zachowaj profesjonalizm i uprzejmość, wyjaśnij, że próbujesz uzyskać płatność i daj im znać, że właśnie wysłałeś e-mail. Dla uczciwych, ale niezorganizowanych klientów, powinno to rozwiązać większość problemów.

Autor

Michał Skowron

Redakcja ambient.com.pl